Zo werkt een digitaal huishoudboekje

Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun financiën bij te houden in een digitaal huishoudboekje. Op die manier zijn financiën toegankelijk en overzichtelijk. Lees hier meer over de voordelen en mogelijkheden van een digitaal huishoudboekje!

Waarom een digitaal huishoudboekje?

Anno 2016 worstelen steeds meer huishoudens met achterstallige betalingen of zelfs schulden. Dit levert vaak veel stress op en kan bovendien nadelige gevolgen hebben. Denk aan een negatieve BKR registratie. Om geldproblemen te voorkomen kan een (digitaal) huishoudboekje uitkomst bieden. Je krijgt dan snel en gemakkelijk weer overzicht in de financiën. Veel mensen weten niet wat de voordelen zijn van een digitaal huishoudboekje. Daarom lichten we hier de verschillende mogelijkheden toe.

Met een digitaal huishoudboekje kun je transacties laden en automatisch indelen

Een fijne optie van een digitaal huishoudboekje is dat je de informatie van je bank kunt ophalen. Zo hoef je niet zelf al je inkomsten en uitgaven op te zoeken en in te delen: een digitaal huishoudboekje doet dit automatisch. Uiteraard kun je wel zelf instellen welke transacties automatisch worden ingedeeld in een categorie. Je administratie kost op die manier minder tijd.

Een digitaal huishoudboekje en subcategorieën

Dat een digitaal huishoudboekje je helpt je financiën in te delen betekent niet dat je niet zelf je categorieën kunt indelen. Je kunt categorieën en subcategorieën zelf aanmaken, afhankelijk van wat je zelf een prettige en logische indeling vindt. Pas wel op dat je niet teveel categorieën aanmaakt, want zo is het lastiger om overzicht te houden in je financiën.

Met een digitaal huishoudboekje kun je transacties opsplitsen

Als je in één winkel verschillende soorten uitgaven hebt gedaan, kun je deze betaling opsplitsen en in twee (of meer) verschillende categorieën opsplitsen.

Met een digitaal huishoudboekje kun je budgetteren en spaardoelen instellen

Om te voorkomen dat je teveel uitgeeft, kun je per categorieën een budget instellen. Dit kan per maand of per jaar bijvoorbeeld. Ook kun je automatisch instellen dat er een bedrag naar je spaarrekening wordt overgemaakt, zodat sparen vanzelf gaat.

Met een huishoudboekje kun je een saldomelding instellen

Een saldomelding betekent dat je bericht ontvangt wanneer je de grens van een bepaalde uitgavenpost hebt bereikt. Deze grens kun je zelf van te voren instellen (of bijstellen). Op die manier weet je direct wanneer je moet bezuinigen op een bepaalde uitgave en voorkom je dat je teveel geld uitgeeft.

De voor- en nadelen van een digitaal huishoudboekje

De voordelen van een digitaal huishoudboekje zijn over het algemeen dat je financiën overzichtelijker zijn en dat je administratie minder tijd kost. Omdat veel automatisch gaat zie je ook minder snel iets over het hoofd en ga je niet zo gemakkelijk over je budget heen. Aan de andere kant vinden sommigen een digitaal huishoudboekje ingewikkeld en plaatst een digitaal huishoudboekje soms automatisch een betaling in de verkeerde categorie, wat dingen minder overzichtelijk maakt. Indien jij zelf niet dol bent op technologie is het mogelijk om een huishoudboekje bij te houden op papier. Het is daarbij soms lastiger om goed alle post, e-mails en overboekingen bij te houden, aangezien alles handmatig gaat. Het kan helpen om minimaal één keer per week je administratie bij te houden en altijd goed alle bonnetjes en rekeningen op één plek te bewaren, bijvoorbeeld in een speciale ordner.